In nood?
112 en dan...?

112 is het landelijke alarmnummer voor politie, brandweer en ambulance bij spoedeisende situaties. Het nummer is gratis en kan met elke telefoon gebeld worden. Bel 112 alléén als elke seconde telt!

Via 112 krijg je de centralist aan de lijn

Heb je 112 gebeld, dan vraagt de 112-centralist eerst waar je je bevindt en of je politie, brandweer of een ambulance nodig hebt. Heb je een ambulance nodig, dan word je doorverbonden met de Meldkamer Ambulancezorg (MKA).

We vragen waar je bent. We vragen je telefoonnummer (voor als de verbinding verbroken wordt). We luisteren naar je verhaal. En we stellen slimme vragen. Zo komen we er achter wat er aan de hand is, en hoe erg het is. We beoordelen zo snel mogelijk of er een ambulance jouw richting op wordt gestuurd. Ook geven we je instructies wat je het beste kan doen, totdat de ambulance arriveert. We kunnen ook tot de conclusie komen dat andere medische hulp dan een ambulance op dat moment beter is; volg in elk geval de aanwijzingen van de centralist op.

Bekijk het filmpje om precies te weten wat er gebeurt als je 112 belt.

De ambulance arriveert, en dan?

De ambulanceverpleegkundige beoordeelt de situatie en bepaalt wat er moet gebeuren. Hij (of zij) voert een snel en zorgvuldig onderzoek uit. Dat kan een volledig lichamelijk onderzoek zijn, of een plaatselijk onderzoek, afhankelijk van de klachten van de patiënt. De verpleegkundige kan ter plaatse het bewustzijn, de ademhaling en hartfunctie beoordelen en direct behandelen. 

Als vervoer naar een ziekenhuis noodzakelijk is, zal de verpleegkundige de conditie van de patiënt, indien nodig met medicijnen, zoveel mogelijk verbeteren. Daarna kan de patiënt veilig vervoerd worden. De hele behandeling door ambulancemedewerkers gebeurt volgens een landelijk vastgesteld protocol. 

Het is ook mogelijk dat medische verzorging niet direct nodig is. In dat geval zal de verpleegkundige de patiënt adviseren over de alternatieven. Hij kan ook de huisarts op de hoogte stellen en de zorg aan hem overdragen.

Naar welk ziekenhuis rijdt de ambulance?

De bestemming van de ambulance wordt bepaald in overleg met de huisarts. Is de huisarts niet aanwezig, dan bepaalt de ambulanceverpleegkundige naar welk ziekenhuis de patiënt gebracht wordt. Eventueel kan hij daarvoor de verpleegkundig centralist van de Meldkamer Ambulancezorg raadplegen.

Ziekenhuis Zeeland

Richtlijnen voor het bellen van 112

Maak bewust de afweging:
  • Bevind ik mij in een acute en levensbedreigende situatie? Bel 112.
  • Bevindt iemand in mijn omgeving zich in een acute en levensbedreigende situatie? Bel 112. Acuut en levensbedreigend is bijvoorbeeld bij een verkeersongeval, bij verdrinking of zware verbranding, bij bewusteloosheid en bij een herseninfarct, ernstige ademhalingsproblemen of circulatiestilstand (hartstilstand).
  • Zijn de klachten vervelend maar minder ernstig? Duren ze bijvoorbeeld al langer en zijn ze niet levensbedreigend? Bel dan de huisarts of de huisartsenpost, bijvoorbeeld bij een blindedarmontsteking of een onfortuinlijke val binnenshuis.

Wat te doen als 112 niet bereikbaar is?

In principe is 112 dag en nacht en in heel Nederland bereikbaar. Bij hoge uitzondering kan het zo zijn dat 112 tijdelijk niet bereikbaar is. In dat geval kan je het volgende doen:
  • Krijg je met jevaste toestel geen gehoor? Probeer je mobiele toestel.
  • Krijg je met je mobiele toestel geen gehoor? Probeer een (ander) vast toestel.
  • Zijn alle telefoonvoorzieningen uitgevallen? Zoek dan het dichtstbijzijnde bureau van politie op, een brandweer- of huisartsenpraktijk.
  • Mocht de alarmcentrale in zijn geheel uitvallen, dan verstrekt de Inspectie Veiligheid en Justitie informatie op maat aan de burger. Dit gebeurt via de landelijke en/of regionale pers en via de eigen woordvoerders van de Inspectie.
Om deze website goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Bekijk ons cookies beleid. Door gebruik te blijven maken van deze website geeft u hiervoor akkoord. Sluiten